fredag 28 december 2012

Kväll

Klockan är närmare midnatt här, min tidiga kväll gick i stöpet när min värdmamma bjöd ner mig för en film. Men vi hade väldigt trevligt, vilket var väldigt skönt. Hon har verkat lite uppgiven på sista tiden, men nu när hon äntligen fått komma hem, så verkar det lite bättre, nu åker vi igen imon förstås, men vi kommer ju tillbaka :)

Tänkte se om jag kan förklara en sak som folk verkar ha varit lite förvirrade över. Jag bor i Madison, en stor stad (med svenska mått mätt) Madison är ungefär lika stort som Göteborg. Här finns massa sjöar överallt, och vi har typ samma klimat som Sverige. Vi fick ca 40 cm snö innan vi åkte till Chicago, och snön ligger kvar än. Madison är en studentstad närmare 41 000 människor studerar här, och det gör universitetet här till ett av de största i hela USA.

The Lakehouse är som deras sommarstuga, men de är där för alla stora högtider, och ibland när det bara behöver komma hemifrån. Huset ligger precis vid en sjö, och hela huset är i furu. Huset ligger ca 5 timmar ifrån Madison. Stugan ligger norrut, så det är kallare där, sjön är antagligen frusen rakt igenom, trots att den är väldigt djup. Sjön är inte som insjöar hemma, utan vattnet är klart, så man kan se botten.

Wood Dale är en förort till Chicago där min Värd-mammas (Jess) föräldrar bor. Det tar ca 30-40 min att ta sig in till City, då det alltid är massvis med trafik. Tar man tåget så går det dock snabbare. Det tar ca 2 timmar från Madison till Wood Dale, vi spenderade julen där, och de hade nästan ingen snö alls.

Hoppas att ni blivit lite klokare. Nu ska jag sova, godnatt!
At The Lakehouse
The Lakehouse sett från sjön

På promenad hemma i Madison

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar