tisdag 19 februari 2013

Låååång dag

Dagen idag har varit lång. Åkte till bibblan, lämnade tillbaka massa böcker, plockar ihop 10 nya, och går bort till kassan, och då inser jag att jag glömt plånboken hemma. Suck, det var bara att be om ursäkt till bibliotekarien och sen bege sig hemåt igen. Eftermiddagen bjöd på regn. Jag börjar inse mer och mer hur väderkänslig jag är. Solsken ger mig så otroligt mycket energi medan grått väder fullständigt suger musten ur mig. Det behöver inte vara så varmt, bara det är sol. Underbara älskade sol!

Så när min värd-mamma kom hem ville jag inget hellre än att gå och lägga mig i sängen och titta på serier/sova middag. Men min värd-mamma kom hem gråtandes då hon blivit av med sin plånbok. Jag satte alla mina egna känslor till sidan, fixade så mycket jag kunde med maten, lekte med pojkarna och höll skenet uppe. Tack och lov hade pojkarna en bra dag, och var på strålande humör.

Detta jobbet skiljer sig verkligen från andra, man bor ju med sin arbetsgivare, och det gäller att hitta en balans, och stötta så mycket man bara kan, utan att krossa gränser, och utan att ge för mycket. Man måste ha kvar lite till sig själv också. Så efter att ha jobbat mer eller mindre 12 timmar idag, så bad jag min värd-mamma att fixa fler timmar på dagis för barnen nu på torsdag. Man kan inte ger mer än allt, och det är viktigt att veta var det tar stopp.

Det är en intressant balansgång detta arbete, både vad gäller mig själv och med alla involverade. Det är givande, men lite klurigt att vara arbetstagare/rumskamrat/kompis/ansvarig och ny i ett land på samma gång. Men jag lär mig mer och mer för var dag som går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar